söndag 11 juli 2010

5 juli: Resan till Visby

Jag har beslutat att tälta på Gotland. Därför behöver jag också bilen där. Det kostar 2.094 kr/ToR - avsvärt mindre än att hyra rum.
Destination Gotland skall gå 12.50 denna dag - och gör det. Jag har åkt i god tid hemifrån och tur är det för vid Järfälla Krog på E4 är det jätteköer - så jag vänder vid första avfart och åker rakt genom Stockholm, denna dag utan trängselskatter som förvisso skulle ha behövts på tunnelbanan och E4 men inte inne i stan där det är tomt, tomt så här dags på måndagen.
Ombordkörningen fungerar utmärkt, att köra ombord på Gotlandsfärjorna är numera inget problem.
På färjan läser jag först lite grann, mest post som jag tagit med, det är ett par kg. Ett av breven innehåller en broschyr från Svenska passagerarrederiföreningen vars ordförande jag noterar är den tidigare dubble OS-deltagaren och VM-medaljören i brottning Jan Kårström. 29 milj passagerare fraktades till och från Sverige förra året, alltså lite drygt tre gånger Sveriges befolkning ...
Vem där?
I matkön upptäcker jag - ja, just det, Jan Kårström med fru och två barn. Vilket sammanträffande. Och jag kan inte låta bli att berätta när vi hälsar att jag just läst hans broschyr!
Framme i Visby kör jag direkt till Högklint men beslutar att inte resa tältet där. Det får bli vid Norderstrand, 220 kr/natt när man väl köpt campingkort x 130 kr.
Tältet fixas raskt och sedan blir det cykel in till Lars Ohlys Almedalstal. Han lär, har jag hört, döpt om Vänsterpartiet till Välfärdspartiet denna dag.
Det säger mig bara en sak:
Det kommer att bli en lång lista över hur vi ska ha´t - och inte ett ord om var vi ska ta´t.
Och Ohly kommer som alltid att vara bekymrad över de få rika Sverige har.
Jag och folkpartiet är bekymrad över något helt annat: Att så många är fattiga och inte har goda möjligheter att bli rika, eller i alla fall öka sin frihet genom eget arbete.
Vi har olika foki.
Det är jag glad för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar