torsdag 29 juli 2010

26 juli: Händelselös dag

Detta måste vara den mest händelselösa politiska dagen under valåret 2010.

Någon av annan åsikt?

Det är tur att den stora Pride-festivalen inleds i dag:
Tidningarna - inkl. ledarsidor - fylls av Pride-reportage.


Jag har dock en reflektion, som är flera år gammal nu, från 2002. Riksdagen skulle ta ställning till huruvida sexuell läggning skulle skrivas in i diskrimineringslagen, att likställa med religion, etniskt ursprung och handikapp. Folkpartiriksdagsgruppens svar blev ett rungande ja.

Men så här i efterhand kan sägas att vi var några få - jag tror vi var två eller tre - som avvisade detta.

Varför?
Jo, enligt min mening är s.k. avvikande sexuell läggning till heteroläggningen, dvs det andra handlar i huvudsak om homosexualitet, inget onormalt, inte något sjukligt som man en gång trodde, inget i grunden mänskligt avvikande - jag bortser då från hos många djupt liggande fördomar.


Om man har den åsikten som jag har, inget avvikande utan en del av de som är normalt (precis som jag inte tycker att dålig syn eller hörsel, annan hudfärg än vit, rödhårighet eller vad det nu kan vara är avvikande från vad som är mänskligt), då blir den logiska slutsatsen att det inte kan anses onormalt och utgöra grund för diskriminering.

Någon sådan läggning kan inte vara både normal och onormal, avvikande eller grundläggande.
Här blandas objektiva grunder för diskriminering samman med storleken på minoriteter - men nästan alla tillhör någon minoritet (utom för ett antal år sedan läraren Ludvig Hagwald (fp) i Görnköping som var oerhört diskriminerad för att han var den ende i denna kända stad som inte tillhörde en minoritet, ja, uppriktigt sagt: objektiv grund kan i de finaste sammanhang samman med antal/gruppstorlek).


Därför var jag emot att införa sexuell läggning i diskrimineringslagen som nytt - men subjektivt - kriterium för möjlig diskrimineering, ett slags avvikande beteende som kan utgöra grund för detta.

Det som anses tillhöra det normala kan inte också anses vara onormalt, helt enkelt.

Och vad blir slutsatsen?
Att vi behöver lagskydd för diskriminering på grund av fördomar men inte bör betrakta den ena eller andra sexuella läggningen som avvikande eller onormal. Här måste man vara noggrann med argumentationen.


Den andra slutsatsen är att jag välkomnar Pride-festivalen och det tåg som skall gå genom Stockholm om lördag.

Men själv avstår jag i år som tidigare att gå i varje sorts manifestation för hetero-personer eller andra normaliteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar