söndag 11 juli 2010

5 juli: Inkvartering i Visby

Hur bor man i Visby?
Man kan - om det gäller Almedalsveckan - beställa rum 2-3 år i förväg; numera bokar alla stora organisationer upp sig för säkerhets skull i sådan tid i förväg, priserna blir därefter.
Förra året bodde jag två nätter av tre på hotell till priser som det var svårt att svara inför skattebetalarna för - tur att ingen frågat! 1500 kr/natt - för ett mediokert rum, då måste man sova gott/timme för att få valuta för pengarna.
Så i år blir det än en gång tält. Eget medhavt, som det heter. Riksdagens bokföringstjänst - med det vacka organisationsnamnet Administrativ ledamotservice - har ingen kolumn för "eget tält" när man skall skriva reseräkning: Den har inte observerat bostadsbristen i Visby. Illa.

Likväl är jag nu på väg mot Norderstrand, det ligger bäst till, åtta minuters cykelväg till Almedalen om man har motvind och är trött.
Jag får en plats, nr 38, för 220 kr/natt.

Får jag berätta om min bästa reseräkning?
Den skickades till ett tidningsföretag:
Övernattning 1 natt i Centralfängelset i Visby Cell 58 Kr 600:-
Den godkändes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar