söndag 11 juli 2010

6 juli: Möte med Gotlands kommun


Fr. v.: Bo Dahllöf, Åke Svensson, Johan Pehrson, Eva Nypelius (ensam kvinna ...), Mats Ola Rödén och Johan Malmros i Häggska rummet, Wisby Hotel. Foto: Gunnar Andrén
Jag vaknar i mitt gröna tvåmanstält - inköpt i Östersund vid VM i fotboll 1974 - på Norderstrand i norra Visby långt före klockan ringer 07.30 - jag duschar och cyklar sedan till Wisby Hotel.
Där sker möte mellan företrädare för Gotlands kommun och folkpartiet. Det är en tradition sedan flera år - jag tror att jag och Åke Svensson nästan varit med sedan början, fast då företräddes Gotland nog mest av dåvarande kommunstyrelseordföranden Jan Lundgren, på Olof Palmes tid ombudsman i partidistriktet (s).
(Det kan i sammanhanget nämnas att socialdemokraterna på den tiden alltid bjöd alla journalister på middag efteråt där både Olof Palme, Lisbeth Palme, Ingvar Carlsson och lokala företrädare som riksdagsmannen Per-Axel Nilsson, numera död, och just Jan Lundgren, var tillstädes; det var oftast uppe vid Stora torget någonstan eftersom Palmes årliga presskonferens ägde rum på Arbetarekommunens kansli, granne med Domkyrkan och biskopen.)
Men åter till 2010: Från fp deltar gruppledaren i riksdagen Johan Pehrson och jag (från fastlandet), Mats-Ola Rödén och Johan Malmros från Gotland.
Kommunen företräds av Eva Nypelius (c), kommunstyrelsens ordförande och riksdagskandidat, och Åke Svensson (s) samt regiondirektören Bo Dahllöf; den sistnämnde har viss erfarenhet av personal, var i Västerås chef för 10.000 anställda..
Nypelius inleder med en beskrivning av situationen för Gotland: Det går bra för Gotland, är budskapet.
Men så bra att problem saknas, går det förstås inte - och öns läge ur transportsynpunkt är alltid föremål för diskussion och oro.
Det är i huvudsak samma temata som tidigare år, men det är uppenbart att attraktiviteten hos Gotland stärkts, det visar sig inte minst i antalet flyglinjer som nu etableras sommartid, till och med till Riga kan man nu flyga.
Ett speciellt orosmoment är att det inte är tillåtet att köra Gotlandsbåtar på alla bränslen, till exempel gas. Det är ju en konstig inskränkning och vi lovar att se på motivet för denna.
Gotlänningar - alltså människor som är skrivna på Gotland - har 40 procents rabatt på biljettpriserna på färjorna. Det skall man veta att det också skall betalas - av alla skattebetalare.
Det är en trivsam tillställning, ja, givande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar